Programy pro školy

Cirkulární ekonomika jako budoucnost pro vaše žáky

V dnešní době čelíme výzvám spojeným s plýtváním zdroji, nadměrnou spotřebou a hromaděním odpadu. Cirkulární ekonomika je klíčovým konceptem, který nabízí řešení těchto problémů, a naším záměrem je pomoci školám integrovat tento přístup do výuky.

Naše vzdělávací programy mají školám pomáhat naplnit cíle revidovaného RVP, podpořit rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností žáků s očekávanými výsledky učení. Přispívají k rozvoji kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů a kreativity. 

Prostřednictvím interaktivních workshopů a projektových dnů navedeme žáky a pedagogy k porozumění cirkulární ekonomice a jejím principům a možnostem, jak mohou aktivně přispět k udržitelnosti svého prostředí. Programy jsou strukturovány tak, aby odpovídaly průřezovým tématům dle RVP, a jsou propojeny s environmentální výchovou, udržitelným rozvojem a technickou gramotností.

Pro informace k workshopům a rezervace: Jana Zemanová
volejte na číslo 774 998 333 nebo pište na e-mail jana@recyupcy.cz


Praktické informace

  • vhodné pro žáky 2. st. ZŠ, SŠ a studenty
  • vhodné pro vzdělávání dospělých a volnočasové aktivity
  • optimální počet účastníků je 10–25 žáků

  • workshopy trvají 120-180 minut
  • projektové dny trvají 240-360 minut a mohou navazovat

  • všechna témata lze realizovat Cirkulárním centru
  • většinu témat lze realizovat ve vaší škole/organizaci
  • za kázeň odpovídá doprovázející pedagog, ne lektoři centra

Cena programu (za 1 žáka)

  • v Cirkulárním centru: workshop 150 Kč, projektový den 250 Kč
  • ve škole: workshop 200 Kč, projektový den 300 Kč
  • pro skupiny do 10 žáků je cena pevná – stejná jako pro 10 žáků
  • možnost financování ze šablon OP JAK
  • platbu lze realizovat hotově nebo bankovním převodem (faktura)

Doprava do školy

  • do 25 km zdarma (Pardubice, Nechanice, Jaroměř, Holice)
  • poplatek 8 Kč/km (počítáme ujeté kilometry tam i zpět)

Nabídka programů

Úvod do cirkulární ekonomiky

Jak se dá změnit náš přístup k věcem, které už nepotřebujeme?

Na začátku každého programu se žáci hravou formou dozvědí, co je cirkulární ekonomika, proč je důležitá a jakým způsobem mohou i oni přispět k udržitelnější budoucnosti. Zábavné aktivity a praktické příklady jim ukáží, jak lze odpady přeměnit na nové hodnotné produkty a jak se chovat šetrněji ke zdrojům. Dostaneme se i k současné legislativě a připravovaným změnám.

Úvod do cirkulární ekonomiky lze realizovat i samostatně v rámci jedné vyučovací hodiny.


sklo a keramika

Sklenice z lahví

Výstup: sklenice, vázy, mísy, svícny ze skleněných lahví
Teorie: cirkulární ekonomika, historie sklářství, významné sklárny, výroba skla
Materiál: skleněné lahve od nápojů a zavařenin, voda, zdroj tepla (svíčka)
Aktivita: naříznutí lahve speciálním řezákem, zahřátí a ochlazení ve vodě, broušení, leptání vzoru 
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, fyzika, přírodopis, dějepis, výchova k občanství


Mozaika z keramiky a zrcadla

Výstup: mozaikové obrazy, květináče, podložky pod hrnce, designová zrcadla
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj mozaiky; druhy, využití a recyklace keramiky
Materiál: poškozené nádobí, obklady a dlažba, zrcadla, rámy obrazů, lepidlo, tmel
Aktivita: návrh vzoru, úprava a bezpečné broušení střepů, lepení, tmelení, čištění
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, geografie, dějepis, výchova k občanství


Kintsugi – oprava keramiky

Výstup: opravené nádobí a dekorace (vlastní nebo z materiálové banky), nový vzhled
Teorie: cirkulární ekonomika, filozofie techniky kintsugi, využití a recyklace keramiky
Materiál: poškozená keramika (hrnek, váza), lepidlo, speciální lak, zlatý prášek/lak
Aktivita: broušení okrajů v místě prasklin, sestavování a lepení, zlacení
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, geografie, dějepis, výchova k občanství


papír a vazba

Japonská vazba – zápisníky

Výstup: vlastní notýsek, zápisník nebo album ze znovu využitého papíru
Teorie: cirkulární ekonomika, historie výroby papíru a knihařství, typy knižní vazby
Materiál: nedopsané sešity, papírové tašky, čtvrtky, kalendáře, pohlednice, provázky
Aktivita: formátování papíru, stříhání, řezání, děrování, šití, japonská a sešitová vazba
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství


Ruční papír

Výstup: archy ručního papíru např. pro výrobu sešitů či blahopřání, semínkový papír
Teorie: cirkulární ekonomika, historie papíru a jeho výroby, papírenství v naší zemi
Materiál: potištěné a popsané papíry, noviny, letáky, skartované dokumenty, voda
Aktivita: trhání papíru, máčení, mixování, výroba papír. hmoty, tvorba a lisování archů
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství


Papírmaš, kašírování

Výstup: užitné předměty jako nádoby či stojánky, dekorace, sochy
Teorie: cirkulární ekonomika, historie papíru a jeho výroby, praktické využití techniky
Materiál: potištěné papíry, noviny, letáky, voda, lepidlo/škrob, forma nebo pletivo
Aktivita: tvorba kostry, trhání papíru, máčení, mixování, nanášení papírové hmoty
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství


jízdní kola

Peněženky z duší

Výstup: osobní peněženka nebo klíčenka z upcyklované duše
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj bicyklů a cyklodopravy, nakládání se starými koly
Materiál: duše z jízdního kola, bavlnky, knoflíky, patenty, kovové kroužky
Aktivita: přenesení či tvorba střihu, stříhání, ruční šití, připevňování patentů a řetízků
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, dějepis, výchova k občanství


Doplňky z cyklořetězů

Výstup: módní doplňky (náramky, náušnice atp.)
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj bicyklů a cyklodopravy, nakládání se starými koly
Materiál: řetězy a součástky jízdních kol, šperky, odřezky kůže, bižuterní komponenty
Aktivita: rozebrání řetězu na články, čištění, navlékání na kroužky, háčky nebo kůži
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, dějepis, výchova k občanství


textil a šití

Sashiko výšivka – oprava oblečení

Výstup: záplata, oprava oděvu nebo dekorace japonskou ozdobnou výšivkou
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj textilního průmyslu, dopady na životní prostředí
Materiál: textil, zbytky z výroby, staré oblečení, džínovina, bavlnky, vlna, knoflíky
Aktivita: oprava oblečení nebo výroba záplaty, předkreslení vzorů, vyšívání, ruční šití, látání
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, výchova k občanství


Textilní dekorace

Výstup: zápichy do květináče, textilní ozdoby na tašky, brože, gumičky do vlasů
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj textilního průmyslu, dopady na životní prostředí
Materiál: textil, zbytky z výroby, staré oblečení, nitě, knoflíky, gumičky, špendlíky, dráty, čínské hůlky
Aktivita: volba účelu výrobku a komponent, šablony, rýsování, stříhání, ruční šití
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, výchova k občanství


Látkové obaly

Výstup: sáčky na ovoce nebo pečivo, obaly na knihy, pytlíky na dárky, pouzdra, jednoduché tašky
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj textilního průmyslu, dopady na životní prostředí 
Materiál: textil, zbytky z výroby, staré oblečení, nitě, knoflíky, gumičky, šňůrky, zipy
Aktivita: tvorba a přenesení střihu, stříhání, ruční nebo strojové šití
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace (pouze ruční šití)

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství


technické materiály 

Hudební dílna

Výstup: funkční hudební nástroje, do hudební výchovy (bubínky, kastaněty, tamburíny, zvonkohry)
Teorie: cirkulární ekonomika, vznik hudebních nástrojů, čeští výrobci, základy rytmiky
Materiál: papírové dutinky, PET lahve, skleněné lahve, kovové zátky od lahví, přírodniny, kovové díly
Aktivita: stříhání plastu, používání nástrojů (sponkovačka, kladivo, vrtačka, nebozez, horkovzdušná pistole), dekorování nástrojů, závěrečné společné rytmické cvičení
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, fyzika, dějepis, výchova k občanství, hudební, taneční a dramatická výchova 


Zachraňme dřevo

Výstup: dřevěné výrobky dle předchozí domluvy
Teorie: cirkulární ekonomika, dřevařský průmysl, druhy dřeva, plýtvání zdroji
Materiál: odpadové dřevo – zbytky z výroby, 2. jakost, vysloužilý nábytek, palety, spojovací materiál
Aktivita: návrh výrobku, volba materiálu, měření, rýsování, výroba a zpracování pod dohledem lektora, natírání, lakování, používání nástrojů (sponkovačka, kladivo, vrtačka, ruční pila, pilníky, dláta)
Realizace: pouze Cirkulární centrum

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, výchova k občanství, matematika
Příklady výrobků: krmítka, svícny, lucerny, stojánky na tužky a květiny, dřevěné bedýnky, deskové hry, létající draci, kuše a samostříly, meče a štíty, krabičky na kapesníky a další 


grafické techniky 

Linoryt

Výstup: tisková matrice/razítko, obraz, blahopřání, nášivka, potisk vlastního oblečení
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, podlahové krytiny, linoleum
Materiál: linoleum, podlahové PVC, papír, textil, barvy na tisk
Aktivita: nakreslení nebo přenesení návrhu, práce s rydly, vyrytí vzoru, tisk vzoru, fixace tisku
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, dějepis, výchova k občanství


Embossing

Výstup: reliéfy tvořené ozdoby, jmenovky, visačky, přáníčka
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, hliník jako surovina
Materiál: plechovky od nápojů, hliníkové tácky, vypsané propisky, noviny, provázky
Aktivita: tvorba předlohy, úprava tvaru, vyrytí reliéfu, případně lze reliéf natisknout na papír nebo textil
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, dějepis, chemie, výchova k občanství


Suchá jehla

Výstup: tisková matrice/razítko, obraz, blahopřání
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, vícevrstvé obaly
Materiál: disky CD a DVD, nápojové kartony, papír, barvy na tisk
Aktivita: nakreslení nebo přenesení návrhu, vystřižení matrice z kartonu, vyrytí vzoru, tisk vzoru, zažehlení tisku, další využití CD
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, dějepis, výchova k občanství


Ekoprint (sezonně)

Výstup: otisk rostlin (listy, květy) na oblečení, tašce, ubrusu, nášivce atp., obraz
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, botanický tisk, přírodní barvení
Materiál: čerstvé rostliny (listy, květy), bavlněné plátno, voda, mořidlo
Aktivita: suchý tisk – sběr rostlin, vytloukání barviva z rostlin palicí do dané textilie, fixace tisku;
mokrý tisk – sběr rostlin, moření látky, zamotání rostlin do textilie, vaření ve vodě či páře cca 60 minut
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace

Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, dějepis, chemie, výchova k občanství


Informace k workshopům a rezervace

  • lektorka Jana Zemanová, vzdělávání pro školy a organizace
  • volejte na číslo 774 998 333 nebo pište na e-mail jana@recyupcy.cz
  • Kontaktujte nás a zjistěte více o tom, jak můžeme podpořit vaši školu v zapojení cirkulárních principů do výuky a praktických aktivit. 

Co naše programy přinášejí školám?

  1. Podpora průřezových témat RVP
    Naše programy přispívají k rozvoji klíčových kompetencí žáků, jako je environmentální a občanská gramotnost, kreativní a technické myšlení. V souladu s RVP se zaměřujeme na:
    - Environmentální výchovu
    - Výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech
    - Technickou a digitální gramotnost
    - Udržitelný rozvoj
  2. Praktické workshopy a projektové dny
    Naše vzdělávací programy zahrnují nejen teoretický úvod do cirkulární ekonomiky, ale především praktické dílny a projektové dny. Žáci se naučí, jak kreativně využívat zbytkové materiály a aplikovat principy cirkulární ekonomiky v reálném světě. Každý workshop je přizpůsoben věku a znalostem žáků a je zaměřen na konkrétní využití těchto principů ve škole či domácnosti.
  3. Materiálová banka a kreativní činnosti
    Poskytujeme pedagogům přístup k materiálové bance, kde mohou získat zbytkové materiály pro výuku, kreativní dílny a projekty. Díky tomu si mohou žáci osvojit dovednosti spojené s upcyklací a opravami, čímž přispívají k udržitelnosti a rozvoji lokálních řešení.
  4. Mentoring a dlouhodobá spolupráce
    Cirkulární centrum nabízí dlouhodobou spolupráci školám. Pomáháme pedagogům integrovat témata cirkulární ekonomiky do výuky, poskytujeme odborné poradenství a podporujeme učitele i žáky při zavádění konkrétních projektů zaměřených na udržitelnost. Žáci se tak mohou stát aktivními hybateli změn ve svém školním prostředí i komunitě.
  5. Technické a kreativní workshopy
    Díky našim workshopům získají žáci praktické dovednosti při práci se zbytkovými materiály. Naučí se nejen, jak tvořit nové produkty, ale také jak přemýšlet o designu, opravách a opětovném využití zdrojů. Tato práce podporuje rozvoj manuálních dovedností i technického myšlení.

Co vaši žáci získají?

  • Kreativní a technické dovednosti: Na workshopech si žáci vyzkouší upcyklaci, opravy a práci s různými materiály.
  • Schopnost kritického myšlení: Diskutujeme s nimi o tom, jaké dopady mají naše každodenní rozhodnutí na životní prostředí a jak mohou přispět ke změně.
  • Přípravu na budoucnost: Cirkulární ekonomika není jen koncept, je to budoucnost trhu práce. Naše programy žákům ukážou, jaké profesní možnosti mohou v tomto oboru najít.
  • Návaznost na další aktivity: Po úvodním teoretickém programu nabízíme řadu praktických dílen a projektových dnů, kde se žáci mohou zapojit do konkrétních projektů a hlouběji pochopit principy cirkulární ekonomiky. Dále připravujeme exkurze do sběrných dvorů nebo firem, kde už se snaží svůj odpad dále využít.

    Aktuálně zpracováváme především

  • textil (jednoduché výrobky, záplaty, dekorace, výšivky rybí šupinou, přírodní potisk, redesign oblečení)
  • duše a další součásti kol (peněženky, doplňky, šperky, čalounění židlí)
  • keramiku, porcelán, zrcadla, sklo (mozaika, obrazy, květináče, skleničky z lahví)
  • papír (ruční papír, využití papírových tašek, japonská a sešitová vazba, fanziny, zápisníky)
  • přírodní materiály (hmyzí domky, mini skleníky, tematická dekorace)
  • obalový a technický materiál (výroba hudebních nástrojů)