Programy pro školy
Cirkulární ekonomika jako budoucnost pro vaše žáky
V dnešní době čelíme výzvám spojeným s plýtváním zdroji, nadměrnou spotřebou a hromaděním odpadu. Cirkulární ekonomika je klíčovým konceptem, který nabízí řešení těchto problémů, a naším záměrem je pomoci školám integrovat tento přístup do výuky.
Naše vzdělávací programy mají školám pomáhat naplnit cíle revidovaného RVP, podpořit rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností žáků s očekávanými výsledky učení. Přispívají k rozvoji kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů a kreativity.
Prostřednictvím interaktivních workshopů a projektových dnů navedeme žáky a pedagogy k porozumění cirkulární ekonomice a jejím principům a možnostem, jak mohou aktivně přispět k udržitelnosti svého prostředí. Programy jsou strukturovány tak, aby odpovídaly průřezovým tématům dle RVP, a jsou propojeny s environmentální výchovou, udržitelným rozvojem a technickou gramotností.
Pro informace k workshopům a rezervace: Jana Zemanová
volejte na číslo 774 998 333 nebo pište na e-mail jana@recyupcy.cz
Praktické informace
- vhodné pro žáky 2. st. ZŠ, SŠ a studenty VŠ
- vhodné pro vzdělávání dospělých a volnočasové aktivity
optimální počet účastníků je 10–25 žáků
- workshopy trvají 120-180 minut
- projektové dny trvají 240-360 minut a mohou navazovat
- všechna témata lze realizovat Cirkulárním centru
- většinu témat lze realizovat ve vaší škole/organizaci
- za kázeň odpovídá doprovázející pedagog, ne lektoři centra
Cena programu (za 1 žáka)
- v Cirkulárním centru: workshop 150 Kč, projektový den 250 Kč
- ve škole: workshop 200 Kč, projektový den 300 Kč
- pro skupiny do 10 žáků je cena pevná – stejná jako pro 10 žáků
- možnost financování ze šablon OP JAK
platbu lze realizovat hotově nebo bankovním převodem (faktura)
Doprava do školy
- do 25 km zdarma (Pardubice, Nechanice, Jaroměř, Holice)
- poplatek 8 Kč/km (počítáme ujeté kilometry tam i zpět)
Nabídka programů

Úvod do cirkulární ekonomiky
Jak se dá změnit náš přístup k věcem, které už nepotřebujeme?
Na začátku každého programu se žáci hravou formou dozvědí, co je cirkulární ekonomika, proč je důležitá a jakým způsobem mohou i oni přispět k udržitelnější budoucnosti. Zábavné aktivity a praktické příklady jim ukáží, jak lze odpady přeměnit na nové hodnotné produkty a jak se chovat šetrněji ke zdrojům. Dostaneme se i k současné legislativě a připravovaným změnám.
Úvod do cirkulární ekonomiky lze realizovat i samostatně v rámci jedné vyučovací hodiny.
sklo a keramika

Sklenice z lahví
Výstup: sklenice, vázy, mísy, svícny ze skleněných lahví
Teorie: cirkulární ekonomika, historie sklářství, významné sklárny, výroba skla
Materiál: skleněné lahve od nápojů a zavařenin, voda, zdroj tepla (svíčka)
Aktivita: naříznutí lahve speciálním řezákem, zahřátí a ochlazení ve vodě, broušení, leptání vzoru
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, fyzika, přírodopis, dějepis, výchova k občanství

Mozaika z keramiky a zrcadla
Výstup: mozaikové obrazy, květináče, podložky pod hrnce, designová zrcadla
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj mozaiky; druhy, využití a recyklace keramiky
Materiál: poškozené nádobí, obklady a dlažba, zrcadla, rámy obrazů, lepidlo, tmel
Aktivita: návrh vzoru, úprava a bezpečné broušení střepů, lepení, tmelení, čištění
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, geografie, dějepis, výchova k občanství

Kintsugi – oprava keramiky
Výstup: opravené nádobí a dekorace (vlastní nebo z materiálové banky), nový vzhled
Teorie: cirkulární ekonomika, filozofie techniky kintsugi, využití a recyklace keramiky
Materiál: poškozená keramika (hrnek, váza), lepidlo, speciální lak, zlatý prášek/lak
Aktivita: broušení okrajů v místě prasklin, sestavování a lepení, zlacení
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, geografie, dějepis, výchova k občanství
papír a vazba

Japonská vazba – zápisníky
Výstup: vlastní
notýsek, zápisník nebo album ze znovu využitého papíru
Teorie: cirkulární ekonomika, historie výroby papíru a knihařství, typy knižní
vazby
Materiál: nedopsané sešity, papírové tašky, čtvrtky, kalendáře, pohlednice,
provázky
Aktivita: formátování papíru, stříhání, řezání, děrování, šití, japonská a
sešitová vazba
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství

Ruční papír
Výstup: archy
ručního papíru např. pro výrobu sešitů či blahopřání, semínkový papír
Teorie: cirkulární ekonomika, historie papíru a jeho výroby, papírenství v naší
zemi
Materiál: potištěné a popsané papíry, noviny, letáky, skartované dokumenty,
voda
Aktivita: trhání papíru, máčení, mixování, výroba papír. hmoty, tvorba a
lisování archů
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství

Papírmaš, kašírování
Výstup: užitné
předměty jako nádoby či stojánky, dekorace, sochy
Teorie: cirkulární ekonomika, historie papíru a jeho výroby, praktické využití
techniky
Materiál: potištěné papíry, noviny, letáky, voda, lepidlo/škrob, forma nebo
pletivo
Aktivita: tvorba kostry, trhání papíru, máčení, mixování, nanášení papírové
hmoty
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství
jízdní kola

Peněženky z duší
Výstup: osobní
peněženka nebo klíčenka z upcyklované duše
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj bicyklů a cyklodopravy, nakládání se
starými koly
Materiál: duše z jízdního kola, bavlnky, knoflíky, patenty, kovové kroužky
Aktivita: přenesení či tvorba střihu, stříhání, ruční šití, připevňování
patentů a řetízků
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
dějepis, výchova k občanství

Doplňky z cyklořetězů
Výstup: módní
doplňky (náramky, náušnice atp.)
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj bicyklů a cyklodopravy, nakládání se
starými koly
Materiál: řetězy a součástky jízdních kol, šperky, odřezky kůže, bižuterní
komponenty
Aktivita: rozebrání řetězu na články, čištění, navlékání na kroužky, háčky nebo
kůži
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
dějepis, výchova k občanství
textil a šití

Sashiko výšivka – oprava oblečení
Výstup:
záplata, oprava oděvu nebo dekorace japonskou ozdobnou výšivkou
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj textilního průmyslu, dopady na životní
prostředí
Materiál: textil, zbytky z výroby, staré oblečení, džínovina, bavlnky, vlna,
knoflíky
Aktivita: oprava oblečení nebo výroba záplaty, předkreslení vzorů, vyšívání, ruční šití, látání
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
přírodopis, geografie, výchova k občanství

Textilní dekorace
Výstup: zápichy
do květináče, textilní ozdoby na tašky, brože, gumičky do vlasů
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj textilního průmyslu, dopady na životní
prostředí
Materiál: textil, zbytky z výroby, staré oblečení, nitě, knoflíky, gumičky,
špendlíky, dráty, čínské hůlky
Aktivita: volba účelu výrobku a komponent, šablony, rýsování, stříhání, ruční
šití
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
přírodopis, geografie, výchova k občanství

Látkové obaly
Výstup: sáčky
na ovoce nebo pečivo, obaly na knihy, pytlíky na dárky, pouzdra, jednoduché
tašky
Teorie: cirkulární ekonomika, vývoj textilního průmyslu, dopady na životní prostředí
Materiál: textil, zbytky z výroby, staré oblečení, nitě, knoflíky, gumičky,
šňůrky, zipy
Aktivita: tvorba a přenesení střihu, stříhání, ruční nebo strojové šití
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace (pouze ruční šití)
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
přírodopis, geografie, dějepis, výchova k občanství
technické materiály

Hudební dílna
Výstup: funkční
hudební nástroje, do hudební výchovy (bubínky, kastaněty, tamburíny,
zvonkohry)
Teorie: cirkulární ekonomika, vznik hudebních nástrojů, čeští výrobci, základy
rytmiky
Materiál: papírové dutinky, PET lahve, skleněné lahve, kovové zátky od lahví,
přírodniny, kovové díly
Aktivita: stříhání plastu, používání nástrojů (sponkovačka, kladivo, vrtačka,
nebozez, horkovzdušná pistole), dekorování nástrojů, závěrečné společné
rytmické cvičení
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, fyzika,
dějepis, výchova k občanství, hudební, taneční a dramatická výchova

Zachraňme dřevo
Výstup: dřevěné
výrobky dle předchozí domluvy
Teorie: cirkulární ekonomika, dřevařský průmysl, druhy dřeva, plýtvání zdroji
Materiál: odpadové dřevo – zbytky z výroby, 2. jakost, vysloužilý nábytek,
palety, spojovací materiál
Aktivita: návrh výrobku, volba materiálu, měření, rýsování, výroba a zpracování
pod dohledem lektora, natírání, lakování, používání nástrojů
(sponkovačka, kladivo, vrtačka, ruční pila, pilníky, dláta)
Realizace: pouze Cirkulární centrum
Předměty:
polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, přírodopis,
geografie, výchova k občanství, matematika
Příklady výrobků: krmítka, svícny, lucerny, stojánky na tužky a květiny,
dřevěné bedýnky, deskové hry, létající draci, kuše a samostříly, meče a štíty,
krabičky na kapesníky a další
grafické techniky

Linoryt
Výstup: tisková
matrice/razítko, obraz, blahopřání, nášivka, potisk vlastního oblečení
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, podlahové krytiny, linoleum
Materiál: linoleum, podlahové PVC, papír, textil, barvy na tisk
Aktivita: nakreslení nebo přenesení návrhu, práce s rydly, vyrytí vzoru,
tisk vzoru, fixace tisku
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
dějepis, výchova k občanství

Embossing
Výstup: reliéfy
tvořené ozdoby, jmenovky, visačky, přáníčka
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, hliník jako surovina
Materiál: plechovky od nápojů, hliníkové tácky, vypsané propisky, noviny,
provázky
Aktivita: tvorba předlohy, úprava tvaru, vyrytí
reliéfu, případně lze reliéf natisknout na papír nebo textil
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
dějepis, chemie, výchova k občanství

Suchá jehla
Výstup: tisková
matrice/razítko, obraz, blahopřání
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, vícevrstvé obaly
Materiál: disky CD a DVD, nápojové kartony, papír, barvy na tisk
Aktivita: nakreslení nebo přenesení návrhu, vystřižení matrice z kartonu,
vyrytí vzoru, tisk vzoru, zažehlení tisku, další využití CD
Realizace: Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova,
dějepis, výchova k občanství

Ekoprint (sezonně)
Výstup: otisk
rostlin (listy, květy) na oblečení, tašce, ubrusu, nášivce atp., obraz
Teorie: cirkulární ekonomika, grafické techniky, botanický tisk, přírodní
barvení
Materiál: čerstvé rostliny (listy, květy), bavlněné plátno, voda, mořidlo
Aktivita: suchý tisk – sběr rostlin, vytloukání barviva z rostlin palicí do dané textilie, fixace tisku;
mokrý tisk – sběr rostlin, moření látky, zamotání rostlin do textilie, vaření ve vodě či páře cca 60 minut
Realizace:
Cirkulární centrum, vaše škola/organizace
Předměty: polytechnická výchova a praktické činnosti, výtvarná výchova, dějepis, chemie, výchova k občanství
Informace k workshopům a rezervace
- lektorka Jana Zemanová, vzdělávání pro školy a organizace
- volejte na číslo 774 998 333 nebo pište na e-mail jana@recyupcy.cz
- Kontaktujte nás a zjistěte více o tom, jak můžeme podpořit vaši školu v zapojení cirkulárních principů do výuky a praktických aktivit.
Co naše programy přinášejí školám?
- Podpora průřezových témat RVP
Naše programy přispívají k rozvoji klíčových kompetencí žáků, jako je environmentální a občanská gramotnost, kreativní a technické myšlení. V souladu s RVP se zaměřujeme na:
- Environmentální výchovu
- Výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Technickou a digitální gramotnost
- Udržitelný rozvoj - Praktické workshopy a projektové dny
Naše vzdělávací programy zahrnují nejen teoretický úvod do cirkulární ekonomiky, ale především praktické dílny a projektové dny. Žáci se naučí, jak kreativně využívat zbytkové materiály a aplikovat principy cirkulární ekonomiky v reálném světě. Každý workshop je přizpůsoben věku a znalostem žáků a je zaměřen na konkrétní využití těchto principů ve škole či domácnosti. - Materiálová banka a kreativní činnosti
Poskytujeme pedagogům přístup k materiálové bance, kde mohou získat zbytkové materiály pro výuku, kreativní dílny a projekty. Díky tomu si mohou žáci osvojit dovednosti spojené s upcyklací a opravami, čímž přispívají k udržitelnosti a rozvoji lokálních řešení. - Mentoring a dlouhodobá spolupráce
Cirkulární centrum nabízí dlouhodobou spolupráci školám. Pomáháme pedagogům integrovat témata cirkulární ekonomiky do výuky, poskytujeme odborné poradenství a podporujeme učitele i žáky při zavádění konkrétních projektů zaměřených na udržitelnost. Žáci se tak mohou stát aktivními hybateli změn ve svém školním prostředí i komunitě. - Technické a kreativní workshopy
Díky našim workshopům získají žáci praktické dovednosti při práci se zbytkovými materiály. Naučí se nejen, jak tvořit nové produkty, ale také jak přemýšlet o designu, opravách a opětovném využití zdrojů. Tato práce podporuje rozvoj manuálních dovedností i technického myšlení.
Co vaši žáci získají?
- Kreativní a technické dovednosti: Na workshopech si žáci vyzkouší upcyklaci, opravy a práci s různými materiály.
- Schopnost kritického myšlení: Diskutujeme s nimi o tom, jaké dopady mají naše každodenní rozhodnutí na životní prostředí a jak mohou přispět ke změně.
- Přípravu na budoucnost: Cirkulární ekonomika není jen koncept, je to budoucnost trhu práce. Naše programy žákům ukážou, jaké profesní možnosti mohou v tomto oboru najít.
- Návaznost na další aktivity: Po úvodním teoretickém programu nabízíme řadu praktických dílen a projektových dnů, kde se žáci mohou zapojit do konkrétních projektů a hlouběji pochopit principy cirkulární ekonomiky. Dále připravujeme exkurze do sběrných dvorů nebo firem, kde už se snaží svůj odpad dále využít.
Aktuálně zpracováváme především
- textil (jednoduché výrobky, záplaty, dekorace, výšivky rybí šupinou, přírodní potisk, redesign oblečení)
- duše a další součásti kol (peněženky, doplňky, šperky, čalounění židlí)
- keramiku, porcelán, zrcadla, sklo (mozaika, obrazy, květináče, skleničky z lahví)
- papír (ruční papír, využití papírových tašek, japonská a sešitová vazba, fanziny, zápisníky)
- přírodní materiály (hmyzí domky, mini skleníky, tematická dekorace)
- obalový a technický materiál (výroba hudebních nástrojů)